Friendly URL – z ang. przyjazny URL, przyjazny link. W odróżnieniu od linków dynamicznych, odnośniki statyczne mogą opisywać w jakimś stopniu treść strony do jakiej prowadzą. Tak jest w przypadku przyjaznych linków jak np.:
http://www.sklep-intenetowy.pl/oferta-noworoczna
Dlaczego warto używać przyjaznego URL?
Przyjazny URL w wyszukiwarkach jest zazwyczaj chętniej klikany od linku, który nie wskazuje treści strony, do jakiej prowadzi. Jest on również dobrym marketingowym elementem w materiałach offline. Ulotka papierowa, wizytówka lub folder z pełnym adresem wyjaśnia użytkownikowi czego może się spodziewać po wejściu na określoną podstronę, a komunikat reklamowy jest bardziej spójny.
Dla celów SEO przyjazny URL jest bardziej czytelny dla wyszukiwarki, co sprawia, że jest on łatwiej indeksowany, a tym samym jego użycie wpływa korzystnie na osiągane pozycje przez podstrony, do jakich prowadzą tego typu linki.