Zaznacz stronę

Leksykon: TrustRank

TrustRank – z ang. czynnik zaufania. Cytując Wikipedię jest to technika analizy linków, której założenia zostały opracowane na Uniwersytecie Stanford (autorzy: Zoltan Gyongyi i Hector Garcia-Molina) wspólnie z Janem Pedersenem z Yahoo. Mówiąc dosłownie technika ta pozwala na oddzielenie użytecznych wartościowych stron WWW od spamu i jest oparta na mechanizmach pół-automatycznych.

Zabezpieczenie przed złymi praktykami

Wiele stron internetowych jest budowanych jedynie w celu oszukania mechanizmów wyszukiwarek. Zawierają one wyłącznie treści, które są przeznaczone dla robotów (crawlerów) i są generowane w gigantycznych ilościach w celu podbicia w wynikach wyszukiwania (SERPs) linkowanych z nich stron WWW. Nawet szybka ekspertyza człowieka pozwoliłaby rozpoznać tego typu strony jako spam. Rzecz w tym, że analiza ręczna byłaby nieefektywna z uwagi na ogromne ilości stron jakie codziennie trafiają do sieci.

Inne metody oceny stron WWW

Metody oceny stron oparte o PageRank oraz inne w 100% automatyczne techniki okazały się zawodne i podatne na manipulację. Dlatego wprowadzono metody pół automatyczne.

Odfiltrowanie spamu od użytecznych stron przy użyciu TrastRank polega na ocenie niewielkich fragmentów wybranych stron i poddaniu ich ocenie przez eksperta. Na podstawie ręcznej identyfikacji renomowanych stron przyjmuje się, że strony do których one linkują są również godne zaufania. Dalszą częścią analizy zajmują się już roboty. Im większy dystans (mierzony w linkach) od strony renomowanej tym mniejszy jej wpływ na pozycję stron zewnętrznych.

Ta zasada działa także w przypadku stron uznanych za spam. Strony podlinkowane do dokumentu o kiepskim TrustRank-u otrzymanym od eksperta i uznanego za spam są uznawane za również za spammerskie.

w SEO
Tagi: algorytmSERPspamWWW

Podobne Terminy

Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!