Zaznacz stronę

W jaki sposób możesz wybrać platformę ecommerce? Sprzedaż w internecie to obecnie jeden z najprężniej rozwijających się segmentów gospodarki. Na handel w sieci decydują się dziś zarówno ci, którzy swoją przygodę z e-commerce dopiero zaczynają jak i ci przedsiębiorcy, którzy chcą poszerzyć sprzedaż tradycyjną o kolejne kanały.

Wraz z rozwojem handlu internetowego rozwijają się także platformy e-commerce, które  umożliwiają użytkownikom sprzedaż bez ogromnych nakładów środków finansowych. Na rynku polskim i zagranicznym funkcjonuje ich kilkaset. Którą wybrać?

Modele opłat za użytkowanie platformy e-commerce

Zanim poszukamy odpowiedzi na pytanie o konkretny software, warto chwilę pomyśleć nad modelem dostępu do platformy sprzedażowej, bo jest ich kilka.

Open Source

Oprogramowanie e-commerce typu open source to coraz popularniejsze rozwiązanie wybierane przez sprzedawców online. Platforma dostępna jest zwykle w darmowej wersji podstawowej, którą można rozszerzyć o dodatkowe, płatne funkcjonalności lub pojedyncze wtyczki. Umożliwiają one dość szerokie dopasowanie do wymagań klienta. Każdy klient – właściciel sklepu internetowego ma inne nieco potrzeby, a model open source umożliwia dopisanie/dokupienie wtyczki lub modułu. Tutaj właściwie leży główna korzyść użycia tego modelu. Przy zakładaniu sklepu internetowego najczęściej jeszcze nie wiesz, jakie potrzeby pojawią się w przyszłości. Open source pozwala na darmowe korzystanie z platformy na początku i inwestowanie dopiero wraz z rozwojem firmy. Wymaga jednak skorzystania z własnego lub outsourcowanego działu IT. Na ogół w platformach open source konkretne funkcjonalności nie zadziałają ot tak po prostu po wyklikaniu specyficznych funkcjonalności lecz wymagają kodowania zarówno po stronie front endu (po widzialnej stronie sklepu), jak i back endu (działanie systemu platformy, możliwości administrowania poszczególnymi funkcjonalnościami)

SaaS

Software as a Service (SaaS) to obecnie wciąż jeden z najpopularniejszych modeli opłat za korzystanie z  platformy e-commerce. Sklep internetowy jest zainstalowany na stałe w chmurze (cloud computing) – na serwerze jako mechanizm dostępny dla wszystkich użytkowników. Jednocześnie każdy z właścicieli sklepu umieszcza i zarządza w odrębnym (prywatnym) zbiorze swoje dane dotyczące: towaru, własnych klientów, wysyłek, płatności. Do korzystania z tego rozwiązania nie jest konieczne zatrudnianie przez właściciela własnego zespołu programistów. Wersja oprogramowania jest zawsze najnowsza, przetestowana, a administracją zajmuje się firma udostępniająca system. Minusem rozwiązania są ograniczone możliwości rozbudowy sklepu – zamknięte w pakiecie rozszerzeń jaki dostarcza właściciel SaaS. Ponadto utrzymanie platformy sprzedażowej w chmurze wiąże się z opłatą abonamentową – naliczaną zwykle w cyklu miesięcznym. Niewątpliwym plusem jest wygoda obsługi – ponieważ aby skorzystać z tego modelu wystarczy mieć tylko przeglądarkę i dostęp do Internetu.

Płatne oprogramowanie

Obecnie to najbardziej archaiczny model opłat za użytkowanie. Najczęściej polega na wykupieniu licencji w formie jednorazowej opłaty. W niektórych platformach istnieje możliwość dokupienia dodatkowych funkcji.

Jakie platformy masz do wyboru – polskie podwórko

W Polsce istnieje dostęp do około 100 platform e-commerce i nie sposób opisać je wszystkie w jednym artykule. Większość z nich posiada możliwość integracji z serwisami aukcyjnymi, wyszukiwarkami internetowymi i systemami płatności. Diabeł tkwi w szczegółach, a te najczęściej zależne są od potrzeb sprzedawcy lub jego klientów. Postanowiłem się skupić na tych najpopularniejszych oraz tych, które dostarczają najlepsze, moim zdaniem, funkcjonalności dla użytkowników. Wśród polskich platform e-commerce na uwagę z pewnością zasługują:

Sote

Sote.pl  – Soteshop sprzedaje swoje usługi w trzech modelach. Pierwszy z nich to opcja wynajmu za miesięczną oplata abonamentową. Drugi to opcja wykupienia licencji na użytkowanie. Trzecia – wersja Exclusive jest już usługa oferująca całkowicie indywidualny produkt tzw. wersja „pod klucz”, przygotowywany specjalnie pod personalne potrzeby firmy. Wersja podstawowa sprzedawana w modelu Saas to gotowy produkt w cenie ok. 180 złotych netto miesięcznie. W cenie znajdują się gotowe projekty graficzne z możliwością edycji grafiki i dostosowania jej do swoich potrzeb. Wszystkie są responsywne, co umożliwia sprzedaż także na telefonach i tabletach. Plusem z pewnością jest aktualizowany certyfikat od Trusted Shops, dzięki czemu mamy pewność zgodności z normami prawnymi obowiązującymi w Unii Europejskiej.

Sote.pl oferuje także możliwość sprzedaży w różnych krajach, walutach i językach. Sote oferuje także darmowe i płatne wtyczki umożliwiające m.in. integrację z popularnymi serwisami społecznościowymi, śledzenie konwersji lub integrację z firmami kurierskimi. Sote.pl wydaje się być niezłym rozwiązaniem dla małych lub średnich sklepów internetowych.

IAI Shop

IAI-shop – twórcy platformy sami określają swój produkt jako narzędzie dla profesjonalistów. Z założenia nie jest to zatem platforma dla sprzedawców, którzy traktują swój e-biznes jako dodatkowe źródło dochodu lub prowadzą go hobbystycznie. Platforma istnieje na rynku polskim już od 15 lat, więc jej atutem z pewnością jest doświadczenie. Podstawowy model opłat za usługi to SaaS za ok 150 złotych miesięcznie. Twórcy jednak zastrzegają sobie prawo do naliczania opłat za przekroczenie wliczonych w cenę limitów. Drugą opcją jest usługa dedykowana, ale także w formie abonamentowej. Kosztuje około 800 złotych miesięcznie, nie ma w niej dopłat za przekroczone limity i skierowana jest do dużych sklepów.

Wadą podstawowego rozwiązania może być brak płaskiej stawki za abonament, jednak twórcy przekonują, że takie podejście jest konieczne dla prawidłowego funkcjonowania sklepu. Jeśli chodzi o stronę graficzną, mamy tutaj pakiet darmowych szablonów do wyboru, pakiety wdrożeniowe lub indywidualne. Jeśli nie chcesz ponosić kosztów za opłatę aktywacyjną, abonament wykupujesz na dwa lata. IAI-shop oferuje wiele dodatkowych, najczęściej płatnych możliwości, między innymi: prowadzenia kilku sklepów w jednym panelu, specjalne rozwiązania dla aptek, firm działających w modelu B2B, możliwość handlu międzynarodowego i pakiet narzędzi marketingowych lub zwiększających konwersję sprzedaży.

Platforma przewiduje także integrację z portalami aukcyjnymi, porównywarkami cen i systemami płatności – co jest standardem już niemal we wszystkich platformach e-commerce oferujących swoje usługi w modelu SaaS. IAI-shop oferuje wiele dodatkowych narzędzi dedykowanych rozwiniętym przedsiębiorstwom np. integrację z systemami ERP lub masową aktualizację danych. IAI-shop oferuje wsparcie techniczne przy otwieraniu i prowadzeniu sklepów. Plusem może być kilka kanałów komunikacji z klientem: infolinia, możliwość zdalnego podłączenia się pod komputer i rozwiązania problemu oraz system komunikatów dostępnych całą dobę.

RedCart

RedCart – cena z pewnością jest tym, co wyróżnia ofertę spośród innych. Za około 50 złotych miesięcznie  dostajesz dostęp do najbardziej podstawowej wersji oprogramowania. W pakiecie jest dostęp do darmowych szablonów, ale masz możłiwość sprzedawać tylko 1000 produktów i zarządzać jednym kontem. Poza tym w pakiecie otrzymujesz także integrację z allegro i bezpłatne wsparcie techniczne. Jest to rozwiązanie mocno okrojone, jednak wydaje się wystarczające dla sprzedawców-hobbystów którzy chcą spróbować przygody z e-commerce. Za niewiele więcej około 130 zł miesięcznie otrzymujemy już możliwość wprowadzenia 50 000 produktów, zarządzania z pomocą 10 administratorów, dostęp do tzw. „pakietu korzyści” czyli rabatów na usługi związane ze sprzedażą (płatności internetowe, narzędzia marketingowe), sklep na Facebooku oraz certyfikat SSL.

Wszystkie pakiety posiadają podstawowe funkcjonalności takie jak integracja z porównywarkami cen, narzędzia do raportów i analiz ruchu w sklepie oraz integracja systemami ratalnymi i systemami płatności online. W przeciwieństwie do konkurencji, RedCart nie oferuje zindywidualizowanych rozwiązań. Wszystko, na co mogą liczyć klienci to pakiet Diamond za 250 złotych miesięcznie (w promocji później 500 zł), który oferuje m.in. brak limitów na ilość produktów, indywidualne wsparcie techniczne i wsparcie marketingowe. RedCart może być dobrym rozwiązaniem dla początkujących sprzedawców.

iStore.pl

iStore.pl – to kolejny gracz na rynku platform e-commerce w Polsce. iStore oferuje standardowy produkt na jasnych zasadach. Do wyboru są dwa pakiety: standard za 60 zł i biznes za 100 zł. Pierwszy to opcja dla niewielkich sklepów z małym asortymentem. W „standardzie” można wystawić do 500 produktów. Ponadto, w cenie mamy integrację z zewnętrznymi systemami płatności, porównywarkami cen, dostawcami, systemami ERP (!) i mediami społecznościowymi. Pakiet dostępny jest w jednej polskiej wersji językowej, kierowany przez jednego administratora i z możliwością obsługi jednej waluty. W pakiecie są także takie opcje jak sklep na Facebooku, szablon graficzny oraz wsparcie techniczne. Za stówę miesięcznie dostaniesz wersję rozszerzoną: nielimitowana ilość produktów do wystawienia, nielimitowaną ilość wersji językowych, administratorów oraz obsługi walut. iStore oferuje 14-dniowe darmowe testy, co może być plusem zarówno dla początkujących sprzedawców jak i tych, którzy chcą porównać działanie różnych platform.

Skyshop

SkyshopPlatforma, która wyróżnia się od konkurencji możliwością integracji z wieloma hurtowniami. Dla sprzedawców detalicznych, Skyshop oferuje kilka pakietów. Od 70zł miesięcznie (przy płatności na rok) dostajesz podstawowy produkt pozwalający m.in. na wystawienie 100 produktów, integrację z porównywarkami cen, płatnościami i systemami ratalnymi oraz darmowy szablon. Każda kolejna opcja pozwala na wystawienie większej ilości produktów i dodatkowe opcje. Najdroższy pakiet – za 300 złotych pozwala na dodanie 200.000 produktów, oferuje wydajny serwer i moduł integracji z hurtowniami, który przy pozostałych pakietach należy wykupić osobno.

Droższe pakiety mają wliczony również SSL dla domeny w cenie. W najdrożej wersji znajdziemy też wliczoną funkcjonalność dla klientów B2B – szczególnie hurtowni internetowych. Na współpracy z hurtowniami mogą korzystać także użytkownicy platform dla sklepów detalicznych, którzy w łatwy sposób mogą zintegrować swój sklep z hurtowniami i codziennie aktualizować ceny i dostępność produktów właściwie jednym kliknięciem.

Platformy e-commerce ogólnoświatowe

Polscy sprzedawcy chętnie korzystają również z zagranicznych rozwiązań. Dają one szybko i bezpośrednio dostęp do wielu rynków zagranicznych. Mają wbudowane systemy przeliczeń podatkowych i walutowych, a także często płatności  i dostawy. Z pewnością istnieje kilka, które zasługują na szczególną uwagę:

WooCommerce

WooCommerce. WordPress to bardzo popularna platforma do tworzenia stron internetowych i blogów na świecie. WooCommerce jest rodzajem wtyczki do WordPressa, która pozwala stworzyć w pełni funkcjonalny sklep internetowy. Jest to zatem to platforma w modelu open source, dlatego dostosowanie sklepu do indywidualnych potrzeb nie będzie problemem przy zainwestowaniu odpowiednich środków. Podstawowa darmowa wersja pozwala na stworzenie sklepu. Warto tutaj zauważyć, że jednak nie do końca przystosowana jest do polskich warunków jeśli chodzi o płatności i integracje z polskimi firmami kurierskimi.

W opcji podstawowej (pobranej za darmo od producenta) właściciel sklepu może zaoferować klientowi jedynie płatnością metodą PayPal, co w Polsce nie jest jeszcze zbyt popularne. Szablonów sklepów opartych na WooCommerce jest mnóstwo – rzadko jednak można znaleźć coś ciekawego wśród tych z polską wersją językową. Dlatego najczęściej niezbędne będzie także tłumaczenie. Przy zakładaniu sklepu z WooCommerce wiele zależy od twoich wymagań i budżetu startowego, jaki masz na uruchomienie sklepu.

Chcąc otrzymać sprofilowaną do własnych potrzeb platformę, będziesz potrzebować wsparcia programistów. Na pewno przynajmniej podczas uruchamiania. Jeśli nie masz własnego działu IT, można znaleźć firmę która wdroży sklep dokładnie tak jak tego potrzebujesz. Podsumowując opis WooCommerce trzeba przyznać, że niewątpliwą zaletą jest dostęp do ogromnej ilości płatnych i bezpłatnych wtyczek, które z pewnością pomogą w prowadzeniu sklepu. Szczerze ta wtyczka to bardzo poważna kandydatka kiedy chcesz dobrze wybrać platformę ecommerce i jednocześnie chcesz postawić na rozwiązanie open source.

Magento

Magento. To zdecydowanie najbardziej rozbudowany system do prowadzenia sklepów internetowych. Magento funkcjonuje w modelu open source i to jak bardzo rozbudujesz funkcjonalności sklepu zależy od wymagań i środków finansowych. Na pracę z użyciem Magento decydują się firmy chcące postawić duże i funkcjonalne sklepy.

Plusem z pewnością jest rozbudowana społeczność, dzięki czemu możesz liczyć na ogromne wsparcie przy zakładaniu i wdrażaniu nowych funkcjonalności. Nie jest to jednak platforma  dla zupełnych laików. Potrzebna jest wiedza z zakresu programowania lub środki finansowe na wynajęcie programisty lub zespołu programistów, szczególnie przy bardziej zindywidualizowanych potrzebach. Generalnie podobnie jak w innych open suorce’ach – jest za darmo, ale nie do końca. To może oznaczać całkiem sporą inwestycję. Za to system jaki zbudujesz – może być całkiem inny niż ma Twoja konkurencja, co może być przewagą.

PrestaShop

PrestaShop wydaje się dość przyjazną platformą nawet dla początkujących w modelu open source. Instalacja jest dość prosta a administrowanie i zarządzanie sklepem przyjazne. PrestaShop posiada mnóstwo bezpłatnych i płatnych wtyczek, dzięki którym dość łatwo można wdrożyć potrzebne funkcjonalności. Dostosowanie sklepu, tworzenie kategorii i  wygląd można poprawiać bez koniecznej wiedzy programistycznej.

Minusem może być, stosunkowo niewielka w porównaniu z innymi platformami (np. Magento), ilość niezbędnych darmowych wtyczek. PrestaShop to dobre rozwiązanie dla początkujących właścicieli małych sklepów, którzy myślą o rozwoju w przyszłości. Jeżeli masz towar na sprzedaż i szukasz dobrego rozwiązania na start, to PrestaShop raczej spełni twoje wymagania.

Shopify

Shopify. To jedna z popularniejszych platform e-commerce na świecie dostępny w modelu SaaS. Platforma ma wiele zalet, jednak nie jest dostosowana do polskich realiów. Przede wszystkim – brak polskiej wersji językowej dla panelu administratora, dlatego znajomość języka jest tutaj niezbędna. Problemem może być także brak integracji z polskimi firmami kurierskimi i płatnościami online – z czym jednak może sobie poradzić programista.

Shopify na pewno charakteryzuje się ogromnym bezpieczeństwem serwerów i danych. Posiada także bardzo intuicyjny panel, podobny do panelu tradycyjnego WordPressa. Na plus jest również dostęp do wszystkich narzędzi marketingowych takich jak wtyczki social media oraz optymalizacja pod kątem SEO. Zniechęcać może model rozliczania, bo oprócz stałego abonamentu w Shopify zapłacimy także prowizje od sprzedaży: od 0,5 do 2%. Dlatego sądzę, że jest to idealna platforma jesli chcesz sprzedawać wysokomarżowy towar i niekoniecznie na polski rynek.

BigCommerce

BigCommerce. Platforma pod wieloma względami podobna do Shopify. To co ją wyróżnia, to bardzo porządne wsparcie serwisowe 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – także w języku polskim.

BigCommerce jest popularny szczególnie w Stanach Zjednoczonych, jednak do polskich realiów nie jest (jeszcze) dostosowany. Występują tu podobne problemy jak przy Shopify – brak integracji z polskimi płatnościami i kurierami oraz brak panelu admina w języku polskim. BigCommerce może być jednak dobrym rozwiązaniem dla polskich sprzedawców planujących sprzedaż międzynarodową i integrację z takimi potentatami jak Amazon i Ebay.

Platforma  oferuje 4 różne pakiety dla sprzedawców i obecnie nie pobiera prowizji od transakcji. To jeszcze jedna różnica na plus. Podobnie jak w przypadku Shopify – BigCommerce dba bezpieczeństwo serwera. Wydaje się być dobrą opcją dla średnich i większych sklepów chcących sprzedawać na rynku międzynarodowym.

Najważniejsze opcje integracji – co jest niezbędne?

Płatności

Rynek e-commerce dynamicznie się zmienia. Jeszcze kilka lat temu, za zakupy w internecie najczęściej płaciliśmy w tzw. opcji „za pobraniem” lub tradycyjnym przelewem bankowym. Rodziło to sporo problemów i wydłużało czas oczekiwania, bo księgowanie przelewu przez bank zawsze trochę trwa.

Dziś szybkie e-płatności to standard niemal w każdym sklepie. Dzięki nim, sprzedawca natychmiast otrzymuje informację o wpłacie i może szybko zrealizować transakcję. E-płatności są także wygodne dla klienta, bo nie musi wpisywać danych, numeru konta i kwot – wystarczy, że zatwierdzi przelew. Dzięki temu płatność jest zrealizowana szybko, a klient ma pewność, że nie pomylił się podczas wpisywania danych.

Najpopularniejsze rozwiązania w Polsce to DotPay, PayU i Przelewy24. Kolejną opcją może być integracja z tzw. „portfelami elektronicznymi” czego najbardziej popularnym przykładem jest PayPal. Klient wpłaca pieniądze na konto e-portfela, a następnie płaci za transakcję. Jest to szybka metoda, jednak nie do końca popularna jeszcze w Polsce.

Kurierzy i dostawcy

Równie ważna jest integracja z dostawcą towarów. W Polsce są to najczęściej firmy kurierskie, poczta polska lub InPost – czyli paczkomaty. Obecnie wszystkie polskie platformy e-commerce oferują integrację z każdą z opcji – różnią się tylko kurierzy lub pośrednicy. Do nas należy decyzja czy zdecydujemy się na jedną opcję czy na wiele. Integracja z jedną firmą kurierską może z czasem dać nam spore możliwości negocjacji ceny przy większej ilości wysyłek. Kilka opcji to z kolei ukłon w stronę klienta – może wybrać najbardziej dogodna dla siebie formę dostarczenia paczki.

Dobrze jest mieć co najmniej 2 opcje – np. kurier i paczkomat. W ostatnich latach rynek podbijają pośrednicy oferujący kompleksowe systemy dostaw. Warto tu wspomnieć o takich rozwiązaniach jak Furgonetka.pl i Globkurier.pl. Pośrednicy mają podpisane umowy nawet z kilkudziesięcioma  firmami kurierskimi i oferują różne rozwiązania dostarczenia paczki. Dzięki takim rozwiązaniom możesz wysłać paczki do dowolnego miejsca na świecie i wybrać najbardziej optymalną i najtańszą opcję dla swojego klienta.

Porównywarki cen, portale aukcyjne i media społecznościowe

To narzędzia, które pozwolą ci zwiększyć sprzedaż w twoim sklepie. W większości platform e-commerce (tych rozliczanych w modelu SaaS), integracja z takimi serwisami liczona jest w cenę abonamentu lub licencji. Porównywarki cen przede wszystkim pozwolą Ci zaistnieć w sieci i z pewnością jest to dobra opcja na start.

Dobrą opcją na dotarcie do większej ilości klientów jest integracja z portalami aukcyjnymi – Allegro, jeśli chcesz działać na rynku polskim lub Amazon i Ebay, jeśli otwierasz swoją sprzedaż na rynek międzynarodowy. Niewiele polskich platform oferuje integrację z zagranicznymi portalami aukcyjnymi, dlatego wybór platformy trzeba przemyśleć także pod tym kątem.

Przy zakładaniu sklepu internetowego nie można zapomnieć o mediach społecznościowych, które mogą być ogromną bazą potencjalnych klientów. Integracja z Facebookiem to podstawa jeśli myślisz o sprzedaży na większą skalę. Ważne są tutaj wtyczki umożliwiające klientom polubienie produktu oraz tzw. sklep na Facebooku, który dzięki opcjom ekspozycji pomoże zwiększyć sprzedaż. Pamiętaj jednak, że obecność w mediach społecznościowych to przede wszystkim aspekt wizerunkowy – niekoniecznie sprzedażowy.

To również świetny kanał komunikacyjny w obie strony

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?

Poza powyższymi kwestiami związanymi z narzędziem warto abyś wziął także po uwagę kilka innych aspektów pracy dotyczących platformy ecommerce podczas jej używania.

Panel administratora

Intuicyjność i język panelu admina – obsługa platformy nie może być dla Ciebie kłopotliwa. Jeśli dobrze znasz język angielski – możesz śmiało wybierać spośród rozwiązań open source. Jeżeli nie znasz angielskiego upewnij się, że platforma ma tłumaczenie panelu administracyjnego na język polski.

Planuj rozważnie i odważnie

Zastanów się ile czasu i pieniędzy chcesz poświęcić na swój biznes i w jakim tempie chcesz go rozwijać. Jeśli masz zamiar sprzedawać niewiele produktów tylko na polskim rynku – wybierz gotowe rozwiązanie spośród rodzimych rozwiązań w modelu Saas. Jeśli jednak chcesz mieć możliwość rozwoju – poszukaj pośród rozwiązań w modelu open source, które na początku mogą być darmowe, a z czasem możesz inwestować w rozwój nabywając wiedzę lub korzystając ze wsparcia programistów i agencji marketingowej.

Sposób prezentacji produktów

Możliwości w zakresie ekspozycji produktów – dodawanie zdjęć o wysokiej rozdzielczości, dodawania produktów powiązanych, możliwości wyboru kolorystyki oraz opcje widoku produktów promocyjnych. To z pewnością także ważne funkcjonalności jakie warto rozważyć, kiedy chcesz dobrze wybrać platformę ecommerce.

Opcje sprzedaży

Możliwość tworzenia różnych opcji sprzedaży – np. „Kup dwa produkty, a na trzeci otrzymasz 50% zniżki”. Ważne, aby system potrafił to automatycznie przeliczyć a klient dokładnie wiedział jaki będzie koszt zakupionego towaru.

Serwer

Zwróć uwagę na wydajność i bezpieczeństwo serwera – poczytaj opinie o danych platformach i spróbuj skorelować to ze swoimi planami dotyczącymi rozwoju. To ważne, aby ie doszło do sytuacji w której Twój sklep cieszy się ogromnym zainteresowaniem, a klienci nie mogą zrobić zakupów bo serwer nie jest dostatecznie wydajny.

Serwis techniczny

Wsparcie techniczne – większość platform zarówno polskich jaki zagranicznych oferuje wsparcie przy zakładaniu i prowadzeniu sklepu. Modele Open Source to najczęściej oprócz wsparcia ze strony pracowników platformy, także wsparcie społeczności. To duży plus, bo im większa społeczność, tym większa szansa na szybkie rozwiązanie problemu lub uzyskanie odpowiedzi.

SEO na stronach

Możliwości optymalizacji pod kątem SEO – to bardzo ważne. Słyszałem już wiele teorii dotyczących różnych kanałów dotarcia do klienta. Nie ma lepszego sposobu na sprzedaż niż wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Języki

Wersje językowe sklepu oraz możliwość zakupu w wybranej walucie – to szczególnie ważne jeśli planujesz sprzedaż na rynku zagranicznym.

Analityka ruchu

Ważna jest także możliwość integracji z narzędziami do analizy. Oczywiście – Analytics to nie problem. Wszystkie platformy umożliwiają wstrzyknięcie taga do kodu który pozwoli monitorować ruch na stronie. Pamiętaj tylko aby od początku umieścić kod śledzący. Wiedza o użytkownikach i ich zainteresowaniach na stronie to potężna moc dla właściciela sklepu.

Rabaty i programy lojalnościowe

Możliwość tworzenia programów lojalnościowych i przyznawania rabatów uzupełni twoje możliwości zachęcania klientów do zakupów. Większość z nas uwielbia kupony. Kiedy kupujemy coś cyklicznie (np. karma dla zwierząt) wielu z nas wolałoby wracać do tego samego dostawcy jeśli zaproponuje dobre warunki cenowe. Czasem lepiej zrezygnować z części swojej marży na rzecz lojalności po stronie klienta. Jeśli pracujesz w handlu sam wiesz jak trudno ją zdoobyć.

Nie zapomnij o SEO

Wysoka pozycja sklepu internetowego w wyszukiwarkach internetowych to klucz do dużo większej sprzedaży. Wielu sprzedawców (zwłaszcza początkujących w internecie) albo zapomina o tym aspekcie, albo nie zdaje sobie z niego sprawy. Platforma e-commerce, którą wybierasz powinna posiadać wbudowane funkcje do optymalizacji strony. Nie wszystkie platformy są przyjazne SEO, i tu należy zwrócić uwagę na rozwiązania w modelu open source, które na ogół otwierają dodatkowe możliwości w postaci modułów i wtyczek.

Właściciele sklepów także czasem popełniają błąd, powielając opisy produktów lub ściągając je z pomocą modułów do integracji z hurtowniami. Google nie lubi duplikatów – zarówno wewnątrz witryny, jak i pomiędzy sklepami.

Jeśli sprzedajesz produkty, zastanów się co wpisują  Twoi klienci w wyszukiwarce.

Przykład: jesteś właścicielem sklepu z damską bielizną a spora część Twojego asortymentu to bielizna dla kobiet o większych rozmiarach. Jest pewna szansa, że Twoje klientki nie będą szukały tego rodzaju bielizny pod nazwą własną produktu, ale częściej wpiszą w wyszukiwarkę coś w stylu. bielizna XXL, duże rozmiary biustonoszy, bielizna dla puszystych itd.

Lista podstawowych funkcjonalności dla SEO w ecommerce

Mapa strony sitemap.xml

To właściwie nie tyle mapa do nawigacji dla człowieka, co raczej lista stron i podstron w sklepie przeznaczona dla robotów wyszukiwarek. Część systemów ecommerce posiada możliwość generowania takich map w sposób dynamiczny. To znaczy, że dokładając lub usuwając jakiś produkt do sklepu jesteś w stanie bezpośrednio powiadomić o tym Google. Dzięki temu wyszukiwarka również „wie” które strony w twoim sklepie są ważniejsze, a które mniej ważne.

Tytuł strony <title>

Dla pozycjonowania SEO konkretnego produktu w twoim sklepie jednym z najważniejszych parametrów po jakim można go będzie znaleźć jest jego nazwa. Jest to na ogół unikalne w skali witryny słowo kluczowe. W systemach ecommerce na ogół tytuł jest pobierany i wyświetlany na podstawie nazwy produktu i uzupełniany twoim brandem – nazwą sklepu). To dobre rozwiązanie. Jednak platformy które umożliwiają nadpisywanie elementu <title> dają jeszcze większe możliwości, ponieważ możesz nieco manipulować tym tytułem, zmieniać go lub optymalizować nie dotykając oryginalnej nazwy produktu wyświetlanej na stronie jako H1.

Adres URL do strony

Adresy URL tworzące strukturę linków w sklepie są na ogół tworzone według pewnego schematu, który wynika ze struktury informacji w witrynie. Często w adresie URL zawarte są zarówno parametry unikalne (np. numer ID produktu w sklepie) jak i nazwa produktu. Dzięki temu jednocześnie można łatwo zarządzać towarem, a sama nazwa wpisana jest w adres co także wspiera pozycjonowanie, np.
http://domena-sklepu.pl/product-pol-5692-SWETER-OVERSIZE-Z-GOLFEM.html

Meta opis

To również bardzo ważny element dla SEO. Jest to krótki tekst umieszczony w nagłówku podstrony <HEAD>. Nie jest on widoczny na stronie jednak Google często wykorzystuje zapisane tam informacje jako snippet pojawiający się bezpośrednio pod linkiem wyszukanym po wpisaniu frazy kluczowej. Wybierając platformę sprzedażową zwróć uwagę, czy system pozwala swobodnie edytować meta opisy produktów. Można je będzie później marketingowo formułować w sposób zachęcający do wejścia na stronę.

Nagłówki

Możliwość ręcznego ustawiania nagłówków H1, H2, H3 itd. Nagłówek H1 jest zwykle tożsamy z nazwą produktu lub tytułem strony (np. kategorii etc.) i jest unikalny w ramach jednej podstrony. Natomiast możliwość dodawania w opisach nagłówków H2-H6 umożliwi ci podzielenie tekstu według odpowiedniej hierarchii. Co więcej w nagłówkach można umieścić ważne dla SEO słowa kluczowe. Dlatego zwróć uwagę, czy edycja produktów pozwala na swobodne operowanie nagłówkami w ramach podstron gdzie mają znaleźć się ich opisy.

Zintegrowany blog

Prowadzenie bloga przy sklepie internetowym stwarza duże możliwości nie tylko dla SEO, ale pozwala także na prowadzenie skutecznego marketingu poprzez udostępnianie wartościowych treści. Podczas wybierania platformy e-commerce, sprawdź czy istnieje możliwość prowadzenia bloga pod tą samą domeną co nazwa sklepu.

Własna domena

Bardzo ważne abyś od początku działania sklepu prowadził go pod własną nazwą i domeną. Nie ma problemu jeśli wybierzesz rozwiązanie open source. Wówczas to Ty lub Twoi programiści zainstalują sklep tam gdzie im wskażesz. Większość SaaS-owych platform e-commerce także pozwala na używanie własnych domen w ramach opłat abonamentowych. Przy wybieraniu platformy jednak, sprawdź czy Twoja strona nie będzie subdomeną.

Przekierowania 301 i 302

Przykład. Produkt jest już niedostępny lub nieaktualny. Dzięki przekierowaniu 301, użytkownik zostanie skierowany na inną stronę Twojego sklepu i być może wybierze coś innego. To ważna funkcjonalność, choć nadużywanie przekierowań 301 nie jest dobrą praktyką. Jeśli więc chwilowo nie masz towaru, lepiej użyć przekierowania 302 (tymczasowa zmiana) lub bez przekierowania na stronie poinformować klientów, że towar jest chwilowo niedostępny.

Plik robots.txt

Wrzuć do katalogu głównego plik robots.txt gdzie poinformujesz wyszukiwarkę które sekcje z twojej witryny powinny być indeksowane a jakich nie ma sensu indeksować i wyświetlać w wynikach. Chyba, że naprawdę chcesz pokazać klientom stronę, gdzie logujesz się jako administrator.

Podsumowanie

Wybór platformy e-commerce z pewnością nie jest łatwy, szczególnie dla osoby, która stawia pierwsze kroki w sprzedaży internetowej. Czy przy wyborze gotowych rozwiązań w modelu SaaS, czy przy rozwiązaniach open source, zwykle niezbędne okazuje się wsparcie zarówno od strony technicznej jak i marketingowej.

Rosnący rynek e-commerce i popyt na produkty sprzedawane w internecie, to zarówno wielka szansa jak i ogromne wyzwanie. Im więcej jest funkcjonujących sklepów, tym trudniej wejść i utrzymać się w branży. Niezbędna okazuje się wiedza i czas. Cokolwiek wybierzesz, z czasem pojawi się potrzeba wsparcia specjalistów od strony marketingowej i SEO. Samo postawienie sklepu się nie wystarczy – do rozkręcenia biznesu potrzebujesz odpowiedniej promocji. Wszystko przed Tobą. Powodzenia!

\
Marcin Janicki

Jestem backend marketerem - to mój własny termin. Nazwa wzięła się z tego, że moje działania na ogół nie są spektakularne i godne poklasku a w sieci wolę się trzymać nieco w cieniu. Prywatnie jestem entuzjastą wszelkich taktyk, które zwiększają ruch, konwersję i przychody z ruchu internetowego.


Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!