Unique User, UU – z ang. unikalny użytkownik. Jest to parametr nieodłącznie związany z ruchem i oznacza liczbę pojedynczych użytkowników odwiedzających stronę internetową w określonym czasie. W celu identyfikacji ruchu, na przestrzeni rozwoju technologii stosowało się różne metody ich obliczania.
Unikalny użytkownik – różne podejścia do problemu
Na początku rozwoju analityki używano do pomiarów ilości wizyt lub odsłon. Parametry te mają jednak spore wady ponieważ wizyt w ciągu dnia tego samego użytkownika mogło być dziesiątki lub setki, a każde odświeżenie strony zwiększa ilość odsłon, co sprawia że oba te parametry nie są specjalnie użyteczne.
Unikalny użytkownik, którego można identyfikować zarówno po adresie IP jak i cookie (niewielkim pliku tekstowym doklejanym do jego przeglądarki) jest również (w sensie liczbowym) parametrem zawodnym, ponieważ nie bierze pod uwagę wejść różnych osób z tego samego komputera, jak również ile osób czyści ciasteczka korzystając z internetu.
Trudne do uchwycenia
Rzeczywista ich ilość jest istotnie bardzo trudna do zmierzenia, choć kilka instytucji (również Polsce jak Gemius, PBI i inni) zajmuje się tymi pomiarami.
Dla użytku codziennego w marketingu zwykle wystarczają dane szacunkowe podawane przez systemy z grupy Analytics.