Zaznacz stronę

Już jakiś czas temu wpadło mi do głowy, aby pozbierać w okreslony sposób narzędzia od Google. Oczywiście są one uniwersalne i przydają się każdemu. Moim celem jest jednak próba usystematyzowania ich możliwości według jednego klucza:

Jak bardzo to może się przydać w biznesie?

Google Search

Sztandarowym produktem Google jest znana na całym świecie wyszukiwarka internetowa. Jest to obecnie najpopularniejsze narzędzie do szukania zawartości w zasobach internetu. Jego możliwości są tak ogromne, że z pewnością poświęcę jej odrębny artykuł.

W tej chwili gigant z Mountain View dostarcza również zestaw kompleksowych narzędzi do analizowania, marketingu, ustalania lokalizacji i udostępniania treści. Które z narzędzi Google’a przydadzą się w prowadzeniu biznesu?

Dodatkowe plusiki w SEO

Do optymalizacji strony pod kątem SEO – dodanie strony do Google Plus nie wyniesie od razu twojej strony na szczyty wyszukiwarki. Jest to jednak narzędzie, które ma wpływ na indeksowanie. Po dodaniu strony do Google Plus ułatwiasz robotom zadanie w znalezieniu jej wśród nowo dodanych stron, przez co jest szybciej indeksowana i znajduje się w wynikach wyszukiwania. Wzrasta także zaufanie Google’a do strony, szczególnie jeśli na profilu jest ruch. No dobra – tu nie mam zdecydowanych dowodów, ale skoro to ich narzędzie to musi tak działać.

Podniesienie strony lub podstrony w indywidualnych wynikach wyszukiwania po zebraniu „plusów” – oznacza to, że wyniki w wyszukiwarce nie dla wszystkich będą takie same. Twoja strona może wysoko pojawić się w wynikach wyszukiwania dla twojego kręgu znajomych/kontrahentów/potencjalnych klientów z Google Plus.

Google Plus. „Miasto duchów”? Niekoniecznie!

Zwiastowanie rychłej śmierci serwisowi społecznościowemu Google Plus, to od co najmniej dwóch lat, ulubiony „sport” niektórych blogerów i „znawców marketingu”.

Serwis na początku miał być alternatywnym, bardziej rozbudowanym i przyjaznym biznesowi odpowiednikiem Facebooka. Kiedy w 2011 roku ruszyła testowa wersja serwisu, wszystko wydawało się być starannie zaplanowane, a Google Plus miał szybko pokonać najpopularniejsze portale społecznościowe.

Tak się nie stało, serwis nie spotkał się ze spodziewanym entuzjazmem, co nie oznacza, że… umarł. Wciąż jest używany nie tylko przez użytkowników prywatnych, ale przede wszystkim przez firmy.

Jak?

Do nawiązywania relacji biznesowych – Google Plus skupia całkiem sporo użytkowników w grupach, nazywanych tutaj społecznościami. Z grubsza działa to według zasady: nawiązuj relacje, podawaj ciekawe treści z branży dalej i udostępniaj swój content, a sam zostaniesz doceniony. Nie jest to łatwe ponieważ Google+ nie ma takiego impetu jak np. LinkedIn czy popularności Facebooka, za to ma jedną istotną zaletę: Podczas publikacji treści lub linków –  warto używać hashtagów. Mają one duże znaczenie dla wyszukiwania interesujących treści przez innych użytkowników serwisu.

Społeczności

Google+ w nowym wydaniu dostarcza całkiem ciekawe rozwiązania. Jednym z nich są tak zwane Społeczności. Są to grupy jakie można tworzyć na poziomie prywatnym jak i biznesowym skupiające osoby które mają podobne zainteresowania. Dają one spore możliwości jak chodzi także o udostępnianie – mogą być prywatne, udostępnione wąskiej grupie odbiorców lub publiczne. To bardzo dobre narzędzie marketingowe skupiające użytkowników wokół określonych tematów.

Google Plus - Społeczności

Kolekcje

Na podobnej zasadzie działają Kolekcje. Tutaj masz możliwość dodatkowego grupowania treści według kategorii – różnica pomiędzy tymi funkcjonalnościami dotyczy głównie ich zachowania i możliwości współdzielenia. Społecznościami jakie stworzysz możesz zarządzać sam lub udostępnić tę możliwość innej osobie, natomiast stworzone przez ciebie kolekcje możesz udostępniać innym do oglądania i followowania, natomiast jesteś ich jednym administratorem.

Google Plus - Kolekcje

Jedno jest pewne – samo Google jeszcze nie zaorało Google+ więc i tobie radzę z tym poczekać.

Google Moja Firma – zostań lokalnym liderem

Można tutaj umieścić nazwę firmy, skategoryzować ją według sektorów biznesowych – wystarczy zacząć wpisywać nazwę branży i Google samo podpowiada kategorię z gotowej listy. Ważnym elementem wizytówki od Google są również dni i godziny pracy, jakie możesz samodzielnie określić. W wynikach wyszukiwania pokaże się informacja czy w danym momencie twoja firma pracuje.

Google Moja Firma

Google Moja Firma umożliwia stworzenie opisu swojego biznesu: wprawdzie od lutego 2016 nie da się tworzyć bardzo rozbudowanego opisu, jednak pozostałe 140 znaków umożliwi zwięzły opis swojego biznesu. Użytkownicy Twittera są przyzwyczajeni do tego aby komunikować swoje przekazy w krótkich żołnierskich słowach.

Przydatną funkcją jest także zarządzanie wizytówkami w mapach, dzięki czemu możesz kierować ruch nie tylko na witrynę, ale realnie wprost do firmy. Plusem jest także możliwość zarządzania przez urządzenia mobilne oraz wgląd w statystyki, przez co możesz dokładnie śledzić, w jaki sposób dotarli do ciebie Twoi klienci. Wyniki wyszukiwania z Google Moja Firma niemal wszystkie widoczne są ponad organicznymi wynikami wyszukiwania. Rezygnując z możliwości jakie stwarza to narzędzie, rezygnujesz z możliwości dotarcia do swoich klientów.

Korzyści z Google Moja Firma

Google Moja Firma to narzędzie do kreowania wizerunku oraz podnoszenia wyników wyszukiwania, szczególnie dla firm o zasięgu lokalnym. Firmy z uzupełnioną i zweryfikowaną wizytówką są częściej wyszukiwane przez użytkowników z Twojej okolicy. Google Moja Firma to także dobry sposób na podniesienie wyników organicznych (w profilu podajesz link do swojej witryny) oraz uatrakcyjnienie ekspozycji firmy wśród pozostałych wyników wyszukiwania.

Kilka ważnych informacji o ustawianiu Moja Firma

Google Analitycs – dowiedz się kto cię odwiedza

To najpopularniejsze i jak do tej pory, chyba bezkonkurencyjne narzędzie do analizy ruchu w internecie. Dzięki podstawowym funkcjom narzędzia, jesteś w stanie bardzo szybko przeanalizować ruch i wyciągnąć wnioski dla swojej firmy. Jakie główne i najważniejsze funkcje Google Analitycs mogą poprawić funkcjonowanie twojego biznesu?

Analytics - przykład

Odbiorcy / Użytkownicy

Analiza ruchu użytkowników w wybranym przedziale czasowym pozwoli ci się szybko zorientować ile nowych i powracających osób trafia na twoja stronę. Ten profil pokazuje również informację skąd pochodzą odbiorcy uwzględniając państwo i miasto – to ważne w przypadku biznesu lokalnego.

Możliwość podglądu z jakiego rodzaju urządzenia korzystają użytkownicy wchodząc na stronę – mobilnego (tablet, smartfon) czy komputera. Tu również masz możliwość zbadania przekroju używanych przeglądarek i systemów operacyjnych.

Analytics - Odbiorcy / MENU

Pozyskiwanie czyli źródła ruchu

Analiza źródeł ruchu – dzięki tej funkcji można się dość szybko zorientować, w jaki sposób użytkownicy trafili na twoją stronę. Analityka jaką można tutaj odnaleźć to ruch pochodzący z kanałów:

  • Direct – czyli ruch bezpośredni – wskazuje na to, że użytkownicy weszli na stronę bezpośrednio wpisując adres. W rzeczywistości tym kanałem objęte są także inne nie do końca rozpoznane źródła ruchu. Z punktu widzenia analityki dane o ruchu direct są najmniej użyteczne
  • Ogranic Search – osoby które weszły znajdując twoją stronę dzięki wyszukiwarce internetowej (uwzględniając Google, Yahoo oraz Bing). To informacja szczególnie ważna, jeśli ruch na swojej stronie chcesz opierać na ruchu organicznym.
  • Refferal – oznacza ruch pochodzący z kliknięcia w linka zamieszczonego na innej witrynie
  • Social – to ruch pochodzący z portali społecznościowych. Informacje te są bardzo przydatne w przypadku, kiedy twoja firma jest aktywna w social mediach.
  • Paid search – ruch pochodzący z reklam. Bardzo dobrze rozpoznawany jest tutaj ruch z programów Google

Analytics - Pozyskiwanie

Zachowanie

Dzięki tej analizie możesz dość łatwo zorientować się, co robią użytkownicy, którzy już trafili na twoją witrynę. Możesz zobaczyć, którędy wiodą główne przepływy użytkowników (na jakie strony wchodzą najczęściej i dokąd idą), strony docelowe i strony wyjścia uzupełniają ten sposób przeglądania.

Możliwość poglądu ruchu „na żywo”

Zachowanie użytkowników na stronie – uwzględniające czas przebywania na stronie oraz współczynnik odrzuceń mówiący o tym, jaki procent internautów opuściło witrynę przeglądając tylko jedną podstronę. Ta informacja może świadczyć o tym, ze strona nie jest atrakcyjna dla użytkowników i trzeba zmienić np. layout. Ocenę współczynnika porzuceń należy traktować jednak bardzo ostrożnie i w powiązaniu z innymi parametrami, ponieważ nie każde porzucenie oznacza że użytkownik nie odnalazł ważnych dla siebie treści.

Konwersja, czyli dotarcie do celu

Współczynnik konwersji, dzięki któremu dowiesz się jaki procent osób odwiedzających Twoją stronę, wykonało czynność na której opierasz swój biznes. Jest to szczególnie ważny parametr w przypadku sklepów internetowych – pokazuje jak skutecznie skonstruowana jest cała ścieżka sprzedaży i atrakcyjność oferowanych przez ciebie produktów. Analityka ta jest przydatna także na stronach, na których użytkownicy mają się zarejestrować lub choćby wypełnić formularz zapytania ofertowego

Analiza  kilku czynników oraz wyciągnięcie wniosków może znacznie podnieść rentowność twojej firmy – bez względu na to w jakiej branży się obracasz. Google Analitycs to narzędzie wciąż rozwijane przez jego twórców, a do tego całkowicie darmowe. Im więcej się dowiesz na temat jego działania, tym większa szansa na wyciągniecie poprawnych wniosków i na lepsze funkcjonowanie twojego biznesu w sieci.

Google Search Console – bądź w kontakcie z Gigantem

Dawna nazwa tego pakietu to Google Webmaster Tools. Obok Google Analytics, GSC to jedno z najważniejszych narzędzi diagnostycznych pozwalających zrozumieć rodzaj ruchu, jaki dociera na stronę internetową. Zwłaszcza, jeśli chodzi o ruch organiczny. Posiada również wbudowaną grupę narzędzi komunikacyjnych, dzięki którym dowiesz się jaka jest kondycja twojej strony bezpośrednio z systemu wyszukiwania Google.

Google Search Console

Wiadomości od Google

Google może wysyłać wiadomości, w których informuje webmastera o najważniejszych sprawach dotyczących jego strony, np. w jaki sposób poprawić pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Są w nim umieszczone informacje odnośnie stanu strony WWW w wyszukiwarce w tym cała grupa testów wraz z informacjami o udoskonaleniach HTML. Sprawdzane są np. podwójne, za długie lub za krótkie tagi tytułowe.

Analityka wyszukiwania

Na uwagę zasługuje grupa analityk (niestety, tylko szacunkowych) poświęconych specyficznym atrybutom wyszukiwania, jak na przykład: kliknięcia, wyświetlenia, CTR, pozycja strony SERP-ach. Analiza ten może być  odniesiona do zapytań, konkretnych stron w witrynie, urządzenia na jakim dokonywano wyszukiwania, czy też kraju z jakiego użytkownik dotarł na twoją stronę.

W sekcji tej odnajdziesz również informację o tym skąd pochodzą linki zewnętrzne do twojej witryny, jak również ile i jakie linki wewnętrzne zostały zindeksowane przez wyszukiwarkę.

Bardzo ważną częścią tej analityki jest powiadomienie o działaniach ręcznych prowadzonych przeciwko twojej witrynie. Komunikaty w tym miejscu mogą odnosić się do witryny jako całości lub tylko do jej części. Google w ten sposób ostrzega, że na stronie wykryto działania spamerskie lub, że część twojej witryny została shackowana i znajdują się na niej podejrzane linki. Dzięki temu możesz zareagować w odpowiedni sposób i wyczyścić profile linków jakie prowadzą do strony lub też wyczyścić kod z zawirusowanej zawartości i uszczelnić swój CMS jak chodzi o bezpieczeństwo.

Tutaj też z łatwością dowiesz się, czy twoja witryna jest przyjazna urządzeniom mobilnym. Od połowy 2015 roku Google zdecydowanie rekomenduje tworzenie stron WWW, które mogą być z łatwością obsłużone przy użyciu smartfonu lub tableta.

Indeks Google

Google Search Console posiada także wbudowane testy, ile podstron twojego serwisu jest zindeksowanych w czasie, ile jest zablokowanych. Liczby te sa przedstawiane na wykresach wraz z zaznaczeniem momentów krytycznych dla wyszukiwarki.

Indeksowanie

To już zbiór testów poświęconych wyłącznie indeksowaniu twojej strony. Tutaj zobaczysz jakie błędy i trudności z indeksowaniem twojej witryny napotkały roboty, pobierzesz testowo stronę jako Google bot, czy też sprawdzisz stan plików robots.txt i sitemap.xml.

Blogger – pisz bloga najczęściej jak możesz

Prowadzenie firmowego bloga to w zasadzie norma. Jeśli nie chcesz zostać daleko za konkurencją, udostępnianie wartościowych treści na blogu powinno być jednym z priorytetów w twojej pracy marketera. Blogger to darmowa platforma do blogowania, której niewątpliwą zaletą jest prosta obsługa. Do założenia bloga potrzebne ci będzie konto na Google’u (wystarczy być zalogowanym na Gmailu), a z samą konfiguracją poradzi sobie prawie każdy.

Jakie są inne zalety bloggera?

  • Jest to narzędzie Google’a, więc strony są szybciej indeksowane.
  • Dość szeroki wybór szablonów. Tu ważna uwaga wybór ten jest jednak nie na tyle duży, aby w wersji darmowej całkowicie spersonalizować blog.
  • Możesz korzystać z darmowej domeny – wtedy nazwa twojego bloga będzie wyglądała tak: blogspot.com, lub podpiąć własną domenę.
  • Blogger tworzy ogromną społeczność. Dzięki wtyczkom „blogroll” oraz „obserwowani” możesz szybko zyskać nowych czytelników/klientów.
  • Nie potrzebujesz umiejętności programowania aby założyć i z powodzeniem prowadzić bloga.

Świat idealny nie istnieje

Blogger niewątpliwe ma wiele zalet, ale wydaje się być świetnym narzędziem do prywatnego blogowania. Jeśli będziesz chciał rozwijać bloga, znaczne ograniczenia mogą zacząć ci przeszkadzać. Dlatego decydując się na prowadzenie bloga firmowego warto od początku opierać się na własnych zasobach lub traktować blogger jako uzupełnienie własnego zaplecza content marketingowego.

Google Apps dla firm

Google Apps to zestaw narzędzi biurowych znajdujących się w „chmurze”. Są to darmowe i bardzo przydatne narzędzia zarówno dla firm funkcjonujących stacjonarnie jak i tych, których pracownicy wykonują swoje zadania zdalnie. Moim zdaniem najbardziej przydatne dla firm narzędzia Google Apps to:

Google Witryny

Jest to narzędzie do tworzenia witryn. W odróżnieniu od większości produktów Google, jest to aplikacja wymagająca pobrania na komputer. Najczęściej wykorzystywana do konstruowania witryn dla wewnętrznych potrzeb firmy tzw. intranet. Tworzenie witryn jest bardzo intuicyjne. W swojej witrynie możesz zamieszczać filmy, obrazy, dokumenty, mapy lub kalendarz  i udostępnić ją wybranym osobom lub wszystkim internautom. Google witryny to także świetne narzędzie, które możesz wykorzystywać w celu udostępniania  treści swoim kontrahentom.

Google Web Designer

Google Dysk

Czyli twoje miejsce w „chmurze”. Dzięki dyskom Google’a możesz przechowywać dokumenty, pliki lub zdjęcia i udostępniać je pozostałym współpracownikom. Sam korzystam z tego narzędzia do przechowywania zdjęć stockowych, których potrzebuję w różnych miejscach. Warto pamiętać, że dla darmowych kont pojemność dysku to 15GB. Na szczęście nie ma problemu z zakładaniem dowolnej ilości kont w Google.

Hangouts – szybka komunikacja

Google HangoutsTo niezwykle przydatne narzędzie umożliwiające prowadzenie rozmów i videokonferencji z każdego miejsca na świecie. Masz możliwość rozmawiania nawet z 25 osobami naraz, z którymi jednocześnie możesz modyfikować, edytować lub podglądać dokumenty. Narzędzie jest niezwykle przydatne kiedy jesteś w podróży lub gdy chcesz porozmawiać ze współpracownikami wykonującymi swoje zadania zdalnie. Jakość połączeń w Google Hangouts porównywalna jest z tym co możesz uzyskać korzystając z konkurencyjnych rozwiązań jak darmowa wersja Skype. Przy większej ilości osób – zwykle lepsza

Kalendarz

Google KalendarzZalet tego narzędzia chyba nie można przecenić. Czytelny, z możliwością rozpisania zadań na miesiące, tygodnie, dni i godziny. Kalendarza możesz używać dla przydzielania zadań współpracownikom i w każdej chwili podejrzeć lub edytować stworzony przez siebie plan.

Google – Aplikacje biurowe

Dzięki temu narzędziu, możesz tworzyć 3 rodzaje dokumentów:

  • dokument tekstowy – zawierający wszystkie potrzebne funkcje tradycyjnego programu do edycji tekstu
  • arkusz kalkulacyjny – do tworzenia list lub wyliczeń
  • prezentacja – do tworzenia trakcyjnych graficznie prezentacji biznesowych dla wyjaśnienia swojej wizji współpracownikom lub klientom

Google - aplikacje biurowe

Wszystkie dokumenty możesz w dowolnej chwili edytować, udostępniać z możliwością wprowadzenia zmian lub wyłącznie do podglądu. Współdzielenie kreowanych dokumentów jest zdecydowanie jedną z największych zalet oprogramowania biurowego dostarczanego przez giganta z Mountain View.

Gmail – nie tylko do prywatnych celów

Obok wyszukiwarki internetowej i YouTube’a to  chyba najbardziej popularny produkt Google’a. Chętnie używany zarówno przez użytkowników prywatnych jak i firmy. Skrzynka pocztowa Google’a jest dostępna także w wersji rozszerzonej dla firm.

GMail Google oferuje dwie płatne opcje Gmaila. Wersja Basic za 40 euro rocznie, pozwala na tworzenie adresów firmowych czyli zamiast adresu jankowalski@gmail.com, otrzymujesz możliwość stworzenia spersonalizowanego adresu np. jankowalski@twojafirma.com oraz dodatkowe adresy pomocnicze. W te opcji dodatkowo otrzymujesz 30 GB w chmurze i możliwość korzystania z dokumentów, kalendarza i Hangouts z poziomu poczty.

Wersja druga czyli Business za 96 euro miesięcznie pozwala Ci dodatkowo w sposób nieograniczony korzystać z miejsca na dysku, stwarza dodatkowe zabezpieczenia i automatyczną archiwizację. Płatne opcje są szczególnie przydatne w średnich i dużych firmach.

Wyszukiwarka Google na własnej stronie

Wyszukiwarka Google na własnych stronachTo przydatne i łatwe w konfiguracji narzędzie do wyszukiwania treści według podanych kontekstowo fraz na własnej stronie WWW. Wiele firm stosuje własne wyszukiwarki, które nie zawsze są tak dokładne i „inteligentne” jak produkt, który oferuje Google.

Sama konfiguracja i wstawienie wyszukiwarki na stronie nie jest skomplikowaną operacją i nie wymaga wiedzy programistycznej. W wersji darmowej można wybrać pośród kilku dostępnych szablonów. Wersja płatna (od 100 dolarów za rok) oferuje m.in. szersze możliwości personalizacji wyglądu, opcje ustawienia filtrów wyszukiwania i szybkie indeksowanie nowych adresów URL. Wyszukiwarka Google na stronie firmowej, to dobry pomysł szczególnie w przypadku bardzo dużych stron lub sklepów, w których własne wyszukiwarki nie są doskonałe.

Google Trends – porównuj siłę słów

Umiejętność korzystania z Google Trends może otworzyć marketerowi zupełnie nowe możliwości działania. Może być prawdziwym przewodnikiem mówiącym o preferencjach użytkowników nie tylko w ujęciu ogólnym, ale także czasowym i regionalnym.

Oprócz ogólnych tendencji do wpisywania określonych fraz np. przy okazji zaistniałych wydarzeń, możesz sprawdzić jakie jest zainteresowanie twoim produktem i w których regionach jest ono największe. Warto też obserwować frazy (słowa kluczowe), które nawiązują do cech produktu lub usługi którą oferujesz i w ten sposób kierować strategią marketingową.

Google Trends

Google Trends może pomóc w ukierunkowaniu  pomysłu na biznes. Jeśli dopiero zamierzasz otworzyć np. sklep w internecie, możesz przeanalizować czy na produkty, które będziesz oferować swoim klientom, jest popyt i jak często dana fraza wpisywana jest w wyszukiwarkę. To także świetne narzędzie do porównywania popularności fraz. Załóżmy, że prowadzisz sklep oferujący żywność ekologiczną. Porównując w Google Trends frazy: żywność eko, ekologiczne jedzenie i organiczne jedzenie, dowiesz się, którą frazę najczęściej wpisują internauci, a być może wkrótce także twoi przyszli klienci.

Jeśli prowadzisz biznes lokalny, możesz sprawdzić, która fraza jest najczęściej wyszukiwana w twojej okolicy. Przy dobrej i częstej analizie, masz szansę sprowadzić do swojej strony lub sklepu znacznie więcej klientów.

Mapy Google

Google MapsMapy Google to kolejne ważne narzędzie dla właścicieli firm, szczególnie dla tych działających stacjonarnie. Dodanie firmy do mapy nie jest skomplikowane a może przynieść następujące korzyści:

  • ułatwiasz potencjalnemu klientowi szybkie odnalezienie siedziby twojej firmy. Użytkownik nie musi już szukać lokalizacji w dodatkowych mapach, aby bez problemu do ciebie dotrzeć
  • twoja firma jest bardziej widoczna i wyeksponowana w wynikach wyszukiwania, nawet jeśli nie posiadasz strony internetowej
  • mapę możesz bez problemu wstawić na swoją stronę internetową
  • użytkownicy i twoi klienci mogą oceniać firmę, a ocena widoczna jest w wynikach wyszukiwania.

Google maps jest również częścią wizytówki opisywanej powyżej. W wizytówce automatycznie wyświetlają się także godziny otwarcia firmy lub informacja, że aktualnie jest zamknięta.

Tłumacz Google – coraz dokładniejsze translacje

Tłumacz Google, to jeszcze niedoskonałe, ale wciąż poprawiane narzędzie przeznaczone do tłumaczenia słów, a nawet całych zdań w kilkudziesięciu językach.

Google TranslateJeżeli myślisz w tym momencie o zrobieniu dzięki niemu różnych wersji językowych swojej strony to jeszcze trzeba poczekać lub skorzystać z pomocy żywego tłumacza.

Obecnie Tłumacz nie jest na tyle inteligentny, aby w sposób poprawny i składny przetłumaczyć cały tekst, jednak z pewnością doskonale sprawdzi się przy tłumaczeniu pojedynczych słów lub zdań. Tłumacz jest łatwo dostępny, a z pomocą dodatków do przeglądarki możesz tłumaczyć całe strony internetowe.

To szczególnie przydatne wtedy, kiedy twój biznes stawia pierwsze kroki na zagranicznych rynkach, a Ty nie potrafisz mówić w języku lub w językach obcych. W połowie listopada 2016 Google ogłosił, że dzięki ulepszeniom obecnie wprowadzanym, tłumaczenie będzie dokładniejsze i bardziej naturalne, więc tym bardziej może wkrótce przysłużyć się wymianie handlowej pomiędzy krajami z różnych części świata.

Podsumowanie

Niektóre spośród darmowych narzędzi Google’a są niemal niezastąpione w prowadzeniu skutecznej strategii marketingowej. Trzeba pamiętać, że Google to w naszej części świata ogromny potentat, w którego wyszukiwarkach na najwyższych pozycjach chcą znaleźć się wszyscy którzy traktują swój biznes zasięgowo.

Warto w swojej codziennej pracy sięgnąć po narzędzia analityczne dla marketerów i webmasterów ponieważ bazują one na rzeczywistych. Podobnie jeśli chodzi o oprogramowanie biurowe – dzięki Google bez wydatków na drogie narzędzia konkurencji można za darmo umożliwić tworzenie dokumentów, arkuszy czy prezentacji biznesowych a także zrobić znacznie więcej dla swojej firmy.

Tempo zmian na rynku jest tak wielkie, że z pewnością z czasem napiszę tekst o narzędziach Google dla firm – część II.

\
Marcin Janicki

Jestem backend marketerem – to mój własny termin. Nazwa wzięła się z tego, że moje działania na ogół nie są spektakularne i godne poklasku a w sieci wolę się trzymać nieco w cieniu. Prywatnie jestem entuzjastą wszelkich taktyk, które zwiększają ruch, konwersję i przychody z ruchu internetowego.


Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!