Zaznacz stronę

W teorii, do pracy copywritera potrzeba jedynie komputera oraz edytora tekstu. W praktyce może to wyglądać nieco inaczej, bo internet oferuje dziś mnóstwo przydatnych narzędzi, które mogą ułatwić twoją pracę. Nie musisz korzystać ze wszystkich, ale po zapoznaniu się z niektórymi, możesz uznać, że są niezbędne podczas wykonywania codziennej pracy. Co jest warte uwagi?

Obrazki dla copywritera

Tekst to nie wszystko. Doskonale o tym wiesz, nawet jako zwykły użytkownik internetu. Nawet najlepszy tekst bez odpowiednich ilustracji będzie mniej czytelny i zwyczajnie uboższy. Skąd pobierać zdjęcia legalnie? Jest kilka sposobów. Zapewne wiesz już, że nie możesz kopiować zdjęć skądkolwiek i umieszczać w swoim serwisie. Narzędzia dla copywritera to przede wszystkim zasoby, które posłużą w kreacji tekstów i gotowych artykułów

Na pewno pomocne okażą się:

Pixabay

Pixabay test zbiorem zdjęć na licencji CC0, co oznacza, że autor zezwala na umieszczanie zdjęć w innych serwisach. Najczęściej nie można ich używać jedynie w celach ściśle komercyjnych – np. do logo lub reklamy produktu. Zdecydowaną większość można stosować na stronach i blogach, a wybór jest całkiem spory. Aby pobrać obrazek wystarczy kliknąć po prawej stronie „free download”, wybrać rozmiar i udowodnić, że nie jesteś robotem przepisując podaną frazę.

 

Freeimages

Zasada działania jest podobna co w przypadku Pixabay, jednak mamy do dyspozycji inną bazę zdjęć, co daje ci większy wybór. Aby pobrać obrazek z Freeimages, wystarczy założyć konto i się zalogować. Jako zalogowany użytkownik nie musisz przepisywać żadnych dodatkowych fraz. Szybkie pobieranie, spory wybór zdjęć – dobre miejsce do poszukiwań odpowiednich ilustracji. Uważaj na bardzo popularne zdjęcia. Niektóre z nich mogą pojawić się także w innych serwisach przez co Twój tekst może stracić nieco na unikatowości.

Instragram i Pinterest

Te dwa serwisy to prawdziwe kopalnie zdjęć. Nie możesz ich jednak po prostu skopiować i umieścić na swoim serwisie. Aby legalnie korzystać ze zdjęć z Instagrama oraz Pinteresta musisz zrobić to w odpowiedni sposób – przy pomocy przycisku „embed” lub „umieść” znajdującym się tuż przy zdjęciu. Pojawiający się kod możesz umieścić w tekstowej (html) stronie swojego cms-a. Oprócz zdjęcia będzie pojawiał się nick udostępniającego oraz opis – jeśli wybierzesz taka opcję. Umieszczając w ten sposób zdjęcie robisz to całkowicie legalnie i dodatkowo promujesz autora. Użytkownik wchodzący na twoją stronę, po kliknięciu w zdjęcie, zostanie odesłany na profil autora zdjęcia na Instagramie lub Pinterest. Ten sposób ilustrowania tekstów nie zawsze będzie się sprawdzał, jednak w niektórych przypadkach jest jak najbardziej wskazany na przykłąd wtedy jesli chcesz kogoś zainspirować.

Flicr

Poszukując dobrych zdjęć, możesz skorzystać z serwisu Flicr. Zdecydowaną zaletą jest fakt, że nie jest on szczególnie popularny w Polsce. Aby znaleźć zdjęcia, które możesz umieścić na swojej stronie, musisz wybrać odpowiedni rodzaj licencji, który umożliwi Ci korzystanie ze zdjęć zarówno w swoim serwisie, jak i mediach społecznościowych. Warto spróbować, szczególnie wtedy, kiedy poszukujesz unikatowych zdjęć.

Canva

To narzędzie umożliwiające w łatwy sposób stworzenie własnej grafiki na bloga lub do umieszczenia w mediach społecznościowych. Narzędzie przydatne do tworzenia prostych infografik. Canva zawiera sporo darmowych szablonów, które możesz wykorzystać. Warto szczególnie wtedy, kiedy nie jesteś wyrafinowanym grafikiem, a potrzebujesz stworzyć coś ładnego, unikatowego i przydatnego.

Tekst, słowa i korekta – co może Ci pomóc?

Dobry edytor tekstu nie zawsze jest wystarczający. Inne narzędzia mogą się przydać zwłaszcza wtedy, kiedy masz dużo pracy i nie zawsze jest czas na dokładne sprawdzenie wszystkiego lub zbyt długie zastanawianie się nad słowem zastępczym. W takich momentach mogą Ci się przydać:

Language Tool

Całkowicie darmowe narzędzie, które pomoże Ci wyłapać błędy oraz przekręcone wyrazy. Narzędzie działa w języku polskim oraz w kilkunastu innych językach. Wystarczy wejść na stronę https://languagetool.org/pl/ i wkleić tekst, który chcesz sprawdzić. Program pokaże Ci dwa rodzaje błędów, w dwóch różnych kolorach. Błędy ortograficzne, literówki oraz przekręcone słowa zaznaczą się na różowo, natomiast błędy interpunkcyjne – na żółto. Przydatne zwłaszcza wtedy, kiedy nie masz czasu na dokładne przeczytanie tekstu lub gdy chcesz się upewnić, że nic Ci nie umknęło. Wartą uwagi aplikacją do sprawdzania tekstu jest Zecerka, czyli wirtualna korektorka, która poprawi tekst za Ciebie.

Synonimy

W pracy copywritera bywają dni płodne i te nieco mniej efektywne. Zamiast męczyć się i tracić czas na poszukiwanie w głowie (lub w papierowym słowniku) słowa zastępczego, skorzystaj z internetowego słownika synonimów, np. https://www.synonimy.pl/. Wystarczy wpisać słowo, które chcesz zastąpić i sprawdzić wyskakujące propozycje. To proste narzędzie jest niezbędne w codziennej pracy copywritera. Ułatwia pisanie tekstów, a przede wszystkim, oszczędza cenny czas.

Czujesz, że rymujesz?

Czasem potrzebujesz urozmaicić swój tekst zabawnymi rymami. Nie każdy copywriter potrafi sypać nimi jak z rękawa, dlatego z pomocą może Ci przyjść wyszukiwarka rymów http://rymy.xyz/.   Wystarczy, że wpiszesz słowo i klikniesz rodzaj wyszukiwania (dokładne lub niedokładne rymy). Podgląd wyrazów, które chcesz zrymować może w znaczny sposób ułatwić ci życie i wpłynąć na chęć przeczytania tekstu przez użytkowników.

Zbadaj swój styl

Choć trudno jeszcze o wyjątkowe inteligentne narzędzia badający styl napisanego tekstu, w internecie są już narzędzia, które w pewien sposób potrafią już ocenić pewne aspekty stylu. Strona http://www.logios.pl/ zawiera dość ciekawe narzędzie, służące ocenie „mglistości języka”. Po wklejeniu tekstu otrzymujemy informację, na jakim poziomie wykształcenia zrozumiały jest tekst, który napisałeś. Narzędzia można użyć zwłaszcza po to, by ocenić profesjonalizm. Jeśli chcesz napisać tekst dla wąskiej liczby odbiorców, ten program w pewien sposób pomoże Ci ocenić skuteczność przeznaczenia.

A co z plagiatami?

Twój tekst to twoja praca.  Aby sprawdzić, czy opublikowany tekst nie został skopiowany, użyj http://www.copyscape.com/. Uzyskasz tam krótka informację o tym czy treść nie jest zduplikowana w innym miejscu wirtualnego świata. Jeśli potrzebujesz więcej szczegółów, zastosuj http://www.siteliner.com, który wskaże procentową zawartość skopiowanych, ale także zduplikowanych stron.

Słowa kluczowe

W pracy copywritera, powinieneś zdawać sobie sprawę z istnienia SEO czyli optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych. Aby Twój tekst nie tylko dobrze się czytało, ale był maksymalnie przyjazny dla Google. W tym celu powinieneś posiłkować się programami i aplikacjami, które pozwolą Ci ocenić wartość i popularność fraz kluczowych. Możliwości masz sporo, jednak zwykle zupełnie wystarczający jest Google Keyword Planner, który z założenia służy do planowania reklam, jednak doskonale przydaje się także w codziennej pracy copywritera.

Narzędzie od Google wymaga zalogowania do systemu AdWords, którego jest częścią.

Alternatywą dla tego narzędzia jest Keyword Tool. Jest to niezależne od Google narzędzie, które pozwala wyodrębnić słowa pojawiające się w wyszukiwaniach oraz wskazuje częstotliwość ich pojawiania się. Jest wyposażone w opcję słów skojarzonych. Jak łatwo się domyślić narzędzie nei jest bezpłatne. Jednak posiada także wersję darmowego DEMO, gdzie możesz sprawdzić jego działanie zanim podejmiesz decyzję o płatnej subskrypcji

Organizacja pracy copywritera – rób więcej i efektywniej

Praca copywritera to najczęściej praca zdalna. Organizacja czasu pracy nie jest łatwa, bo w domu zawsze przecież jest coś do zrobienia, a wstawanie bez zmuszenia także wydaje się bez sensu. No cóż, praca copywritera, to nie jest wieczny urlop i to ile zarobisz, w największej mierzy zależy od tego ile jesteś w stanie efektywnie zrobić w ciągu dnia. I w tym miejscu nie jesteś pozostawiony sam sobie i możesz skorzystać z narzędzi, które ułatwią Ci codzienną pracę.

Notatki

W pewnym momencie Twoja głowa to za mało, aby być solidnie zorganizowanym. Potrzebujesz narzędzia, które pozwoli Ci usystematyzować priorytety i zaplanować codzienny rozkład zajęć. Może to być zwykły kalendarz Google’a, Evernote lub prosty, ale efektywny ToDoist. Właściwa organizacja to podstawa, a efektywny notatnik nie pozwoli, aby coś Ci umknęło.

Bezpieczeństwo plików

„Kto rzadko save’uje, ten dwa razy pracuje” – napisał kiedyś ktoś mądry i doświadczony. Ustaw automatyczne zapisywanie pliku co kilka sekund w swoim edytorze tekstu i zadbaj o to, żeby żadna awaria komputera nie zmusiła cię do wykonywania dwa razy tej samej pracy. Ponadto, zapisuj pliki nie tylko na dysku swojego komputera, ale także w tzw „chmurze:. Google lub Dropbox udostępniają wystarczająco dużo miejsca na przetrzymywanie plików tekstowych.

Motywuj się

Nie oszukujmy się. Nie jest łatwo, kiedy pracujesz w przytulnym domu, do dyspozycji masz niezmierzone oblicze internetu, a sprzątanie czasem wydaje się w tym momencie najważniejszym zadaniem do wykonania. Człowiekowi czasem zwyczajnie trudno się odpowiednio zmotywować do pracy, kiedy tyle rzeczy dokoła jest w stanie Cię rozproszyć, a silna wola nie jest twoja mocną stroną. Z pomocą przychodzą Ci narzędzia, która ułatwiają kontrole czasu pracy oraz planowanie go co do minuty. Stare powiedzenie mówi, że im masz mniej czasu, tym masz go więcej, dlatego dobra organizacja pozwoli Ci nie tylko efektywniej pracować, ale znaleźć także czas na odpoczynek.

Skorzystaj z aplikacji, które pomogą ci dokładnie zaplanować czas. Dobrym wyborem na początek może być https://beta.myminutesapp.com, dzięki któremu możesz ustawić sobie czas wykonywania konkretnej pracy i w razie niespodziewanej przeszkody – zatrzymać go w dowolnym momencie. Aby zobaczyć, jak bardzo czasem marnujesz swój czas, skorzystaj z aplikacji www.rescuetime.com, która monitoruje czas spędzony na różnych stronach internetowych i aplikacjach. Jeśli pomimo tego, nie jesteś nadal w stanie efektywnie zarządzać swoim, skorzystaj z programów i aplikacji, które fizycznie cię do tego zmuszą.

Aplikacja Write or Die to idealny motywator dla osób, które łatwo się rozpraszają. W wersji darmowej, możesz skorzystać z aplikacji jak z edytora tekstu. Ustawiasz plan i zaczynasz pisać. Jak przestajesz na kilka sekund, aplikacja włącza denerwujące dźwięki, które w momencie przypominają Ci, że masz tu jeszcze sporo do zrobienia. Jeśli to dla ciebie zbyt wiele, skorzystaj z aplikacji, które wyłączą wszystkie dostępne w twoim ekranie „rozpraszacze” czyli dostęp do internetu. Spróbuj aplikacji Freedom.to, która blokuje wszystkie dostęp do stron i aplikacji na ustawioną przez ciebie ilość minut lub godzin.

Praca copywritera wymaga nie tylko wybranych umiejętności, ale przede wszystkim – doskonałej organizacji czasu. Co dołożyłbyś do powyższej listy?

\
Marcin Janicki

Jestem backend marketerem – to mój własny termin. Nazwa wzięła się z tego, że moje działania na ogół nie są spektakularne i godne poklasku a w sieci wolę się trzymać nieco w cieniu. Prywatnie jestem entuzjastą wszelkich taktyk, które zwiększają ruch, konwersję i przychody z ruchu internetowego.


Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!