Usability – z ang. użyteczność. W sensie stron internetowych jest to cecha, którą często określa się jako web usability, czyli użyteczność witryny w odniesieniu do konkretnych urządzeń, przeglądarek używanych na tych urządzeniach oraz całego zespołu możliwości wejścia w interakcję ze stroną internetową.
UŻYWALNOŚĆ to lepsze tłumaczenie dla Usabiity niż użyteczność
Jakkolwiek, niezależnie od problemu z tłumaczeniem samego terminu na polski (najlepiej dopasowanie jest jednak: używalność), usability określa zdolność strony do jej użycia na określonych urządzeniach interaktywnych w zakresie wszystkich możliwości jakie są przewidziane przez wykonawców strony lub aplikacji WWW.
Na usability strony lub aplikacji składają się następujące elementy:
- zapamiętywalność – czyli możliwość łatwego przypomnienia sobie sposobów użycia strony po dłuższej nieobecności
- nauczalność – czyli swego rodzaju intuicyjność pozwalająca skorzystać z możliwości strony WWW przy pierwszej wizycie
- błędy – a zwłaszcza ich ilość przy korzystaniu i łatwość wychodzenia po ich popełnieniu
- efektywność – czyli umiejętność korzystania ze strony lub aplikacji przez osoby, które znają jej wszystkie funkcjonalności
- satysfakcja – czyli przyjemność z używania aplikacji lub strony
Używalność wiąże się z user exerience
Z terminem używalności strony wiąże się także UX, czyli User eXperience – doświadczenie użytkownika.