RankBrain – rodzaj algorytmu używanego przez Google. Oficjalnie gigant potwierdził jego wprowadzenie w październiku 2015 r. Bazuje on na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI). Wykorzystuje się go w celu lepszego dopasowania wyników wyszukiwania dla użytkowników wyszukiwarki.
Podstawowe informacje o algorytmie można odnaleźć w anglojęzycznej Wikipedii
Choć sam algorytm chroniony jest ścisłą tajemnicą, wiadomo, że na wyniki zapytań w Google wpływa ponad 200 różnych parametrów. Samo Google potwierdza, że obok treści i linków prowadzących do strony, trzecim najważniejszym parametrem jest RankBrain. Jego działanie ma ścisły związek ze znaczeniem wpisywanych słów kluczowych (dosłownie lub ich synonimów). Chodzi o wpisywanie w pole wyszukiwania oraz historię spersonalizowanych wyszukań konkretnego użytkownika oraz pozostałych użytkowników.
Gdzie leży istota działania RankBrain
Pomaga on niejako domyślać się mechanizmom wyszukiwania, że użytkownik niekoniecznie potrafi wpisać słowa stanowiące zawartość danej strony ale jednocześnie chce te konkretną stronę odnaleźć wnioskując na podstawie kontekstu, synonimów oraz historii tego, co zostało wcześniej odnalezione.
Mechanizm ten stale uczy się wykorzystując zachowania użytkownika po wpisaniu określonej frazy i wejściu na stronę, czy odnalazł on to czego poszukiwał.