Zaznacz stronę

Leksykon: PageRank

PageRankPageRank – to metoda nadawania stronom internetowym określonych wartości przekładających się na ich jakość. Algorytm ten powstał na uniwersytecie Stanforda i został użyty przez Sergey’a Brina i Larry’ego Page (założycieli Google) jako pierwotny model ustalania pozycji stron w wynikach wyszukiwania.

Jak zrodził się pomysł

Sam model PageRank opiera się na znanym w heurystyce mechanizmie, polegającym na tym, że ilość tekstów odwołujących się do określonej publikacji świadczy o jej ważności i bezpośrednio na nią wpływa. W poprawionym algorytmie, (który został objęty patentem i w pełnym rozwinięciu wciąż jest strzeżony tajemnicą spółki Google) dołożono jeszcze szereg parametrów dotyczących jakości odwołań, które w przypadku internetu są linkami. W odniesieniu do literatury naukowej można się doszukać podobieństw w samej idei do tzw. Impact Factor (wskaźnika cytowań). Parametr ten pozawala zmierzyć wartość publikacji na podstawie ilości i jakości innych czasopism gdzie praca ta została zacytowana.

Wpływ PageRank na SEO

Parametr PageRank ujawniany do 2013 w pasku przeglądarki (wartość od 0 do 10) po wejściu na określoną stronę WWW obecnie został całkowicie utajniony, a jego wpływ na pozycję strony prawdopodobnie przestał być tak istotny jak w przeszłości.

w SEO
Tagi: GooglemodelWWW

Podobne Terminy

Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!