Zaznacz stronę

Leksykon: Opt-in

Opt-in – modele potwierdzenia chęci / zgody otrzymywania korespondencji handlowej na skrzynkę email. Jest to bardzo ważne zagadnienie w email marketingu. Można wyróżnić dwa odrębne typy tych modeli: silngle Opt-in oraz doube Opt-in (Opt-in 2), Różnice są duże jak chodzi o realizację i konsekwencję użycia każdej z nich.

Opt-inAspekt prawny

Polskie prawo o komunikacji elektronicznej narzuca obowiązek posiadania takiej zgody dla osób lub firm. Dotyczy to przypadków w których zamierza się wysyłać drogą mailową korespondencję handlową. W szczególności art. 24. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 roku mówi.

„Kto przesyła za pomocą środków komunikacji elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze grzywny”.

Co to oznacza?

Aby komuś przesyłać maile handlowe nawet w formie newslettera trzeba taką zgodę uzyskać.

  1. W modelu single Opt-in użytkownik podaje swój adres email, inne dane jak imię, nazwisko dopisując się poprzez specjalny formularz. Wysyłka formularza oznacza wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych. Model ten pozwala zdobywać relatywnie duże listy mailingowe. Jednocześnie cechuje się sporą wadą. Wpisane adresy email mogą nie działać (jeśli są błędnie wpisane celowo lub omyłkowo) lub mogą należeć do innych osób niż te które je wpisywały.
  2. W modelu double Opt-in2 użytkownik również wpisuje swój adres email lub także inne dane, lecz na podaną skrzynkę przez system wysyłany jest email powitalny zawierający link aktywacyjny. Dopiero kliknięcie w ten link powoduje dopisanie nowego subskrybenta do listy mailingowej.

W tym przypadku lista mailingowa przyrasta znacznie wolniej, lecz jest znacznie lepszej jakości, ponieważ zawiera tylko prawdziwe i potwierdzone adresy mailowe.

W email marketingu ważna procedurą jest również Opt-out czyli umożliwienie każdemu subskrybentowi w dowolnym momencie i w łatwy sposób wypisania się z listy – np. poprzez kliknięcie w link na końcu przesyłanej wiadomości.

w Content Marketing
Tagi: emailmodel

Podobne Terminy

Share This

Podziel się!

Udostępnij znajomym!