Viral marketing – z ang. marketing wirusowy jest to specyficzna taktyka promocji określonej oferty komercyjnej. W metodzie tej produkt lub usługę promuje się używając strony internetowej, social mediów. Komunikat reklamowy jest tutaj przygotowywany w taki sposób, aby użytkownicy spontanicznie i bez dodatkowej zachęty (lub wynagrodzenia) przekazywali go sobie wzajemnie.
Marketing wirusowy – niegroźny wirus
Stąd skojarzenie z wirusem. W zdecydowanej większości przypadków w marketingu wirusowym bazuje się na naturalnych skłonnościach podzielenia się odkryciami. Dlatego też przygotowuje się specjalny content o cechach użytecznych (np. bardzo przydatne porady), inspirujących lub humorystycznych.
Starszy niż internet
Faktycznie marketing wirusowy istniał w czasach przed-internetowych – ludzie zawsze lubili opowiadać w towarzystwie dowcipy, śmieszne anegdoty, legendy miejskie. Dzięki temu można było popularyzować treści marketingowe. Jednak prawdziwy boom tej taktyki odbywa się teraz w dobie powszechnego dostępu do internetu i platform społecznościowych, ponieważ wcześniej niedostępna była tak szybka transmisja i globalna dystrybucja informacji, jak obecnie.