Marketing B2B – od ang. business-to-business marketing. Kierunek działań marketingowych przeznaczonych do stworzenia relacji pomiędzy przedsiębiorstwami. Generalnie praktyki w marketingu B2B są oparte na podobnych mechanizmach do tych jakie stosuje się w przypadku marketingu B2C jednak z odpowiednimi modyfikacjami uwzględniającymi te różnice.
Co różni marketing B2B od B2C
- odbiorcą jest tutaj firma, a nie osoba fizyczna
- przedstawiciel klienta często jest zawodowym kupcem
- cykl sprzedażowy z reguły jest dłuższy niż w przypadku B2C
- zdobycie klienta w wielu przypadkach może oznaczać długoterminową relację sprzedażową
Marketer pracujący w obsłudze kanału biznesowego często korzysta z wielu taktyk jednocześnie. Jest to tak zwany mix marketing wykorzystujący kanały tradycyjne i cyfrowe: targi, pokazy produktów, konferencje biznesowe, zarządzanie relacjami, reklamy w prasie branżowej, telewizji radiu. To wszystko jest często powiązane z taktykami na polu marketingu cyfrowego jak: publikacje w blogach eksperckich, content marketing, webinaria, email marketing, Pay-per-click, SEO z nastawieniem na określoną branżę.