Freemium – jest to w istocie strategia cenowa dostarczania na rynek oprogramowania, gier lub usług webowych, które są udostępniane w jakości zbliżonej do komercyjnej, ale bez opłat. Poszerzenie funkcjonalności tego typu produktu do wersji pełnej, możliwość skorzystania z pełni praw (np. włączając w nie użycie komercyjne) lub uzyskanie dodatkowych korzyści jak wsparcie techniczne wiąże się z zakupem wersji płatnej.
Do czego można użyć produktów freemium?
Wdrożenie i dystrybucja usług, treści lub oprogramowania freemium może być wykorzystane jako bardzo skuteczna strategia marketingowa (content marketing) w wielu rodzajach działalności. Przykładami mogą być:
- oprogramowanie antywirusowe (zwykle z ograniczeniem wykorzystania dla celów niekomercyjnych)
- bazy danych SQL Server Express (z ograniczoną pojemnością do 10GB)
- gry dostarczane na urządzenia mobilne (np. gra Angry Birds zarówno na iOS jak i Android)
Ważną cechą dla tego typu modelu jest fakt, że nie jest ono ograniczone czasowo (jak np. 30-to dniowe demo, wersje próbne etc.). W modelu tym nie dostarcza się także produktów wyświetlających reklamy. Model freemium często wykorzystywany jest również w strategiach wirusowych.