CRM – Customer Relationship Management, z ang. zarządzanie relacją z klientem. Obecnie pod tym terminem rozumie się oprogramowanie i strategię pozwalające zarządzać kontaktami z klientem. Skuteczne zarządzanie relacją z klientem opiera się zwykle na lejku sprzedażowym, gdzie z jednej strony trafiają „zimne leady” z drugiej zaś na węższym wyjściu znajdują się umowy sprzedażowe.
Z czego składa się CRM?
Systemy tego typu posiadają szereg wbudowanych funkcjonalności pozwalających w łatwy sposób prowadzić komunikację z klientem. Są to między innymi:
- informacje o kupnie produktu lub usługi
- brak płatności za towar wraz z wysyłką ponaglenia do uregulowania rachunku
- umieszczenie kontaktu z klientem do kolejki rozmów telefonicznych
- automatyzacja wysyłki kartek urodzinowych, ofert dla firm
Cechą charakterystyczną nowoczesnych narzędzi do zarządzania reklacjami jest możliwość segmentacji i profilowania klientów według różnych kryteriów. Dzięki zachowanej historii relacji z klientem, transakcji, płatności a także wiedzy na temat jego zainteresowań i gotowości do kolejnych zakupów, CRM pozwala na szybką decyzję np.
- podniesieniu ceny produktu
- przekonaniu nieopłacalnych klientów do rezygnacji z dalszej współpracy
W większych przedsiębiorstwach o rozbudowanych strukturach dział marketingu korzysta z CRM w pewnym zakresie, głównie dostarczając do niego wsad w postaci leadów oraz informacje możliwe do uzyskania na swoim poziomie, który jest zróżnicowany od poziomu kompetencji poszczególnych działów.