Backlink – z ang. link zwrotny. W sensie dosłownym jest to link prowadzący do strony internetowej z zewnętrznej witryny. Najczęstszą formą backlinku jest link tekstowy (anchor link), choć część linków, które prowadzą do strony internetowej podpięta może być również do obrazków albo pochodzić z przekierowań. Backlinki są jednym z najważniejszych elementów w zdobywaniu ruchu na stronę. Zadaniem części z nich jest bezpośrednie zachęcenie użytkownika do kliknięcia i wejścia na stronę. Jednocześnie backlinki mają jeszcze drugą bardzo istotną rolę dla SEO. Wskazując na określoną stronę backlinki są dla wyszukiwarek bardzo istotnym źródłem informacji o tym, która strona jest popularna a która mniej.
Z uwagi na tę właściwość rozróżnia się kilka strategii zdobywania backlinków określanych jako Black, Grey oraz White Hat SEO. Należy pamiętać, że wyszukiwarki (a zwłaszcza Google) obecnie posiadają wbudowane algorytmy oceniające:
- jakość backlinka
- umiejscowienie backlinka na stronie
- anchor backlinka
- atrybut backlinka: follow / nofollow
- zaufanie do strony (i jej jakość) na jakiej znajduje się backlink
Backlinki (ich jakość, kontekstowość oraz ilość) wciąż są jednym z głównych wskaźników branych pod uwagę przy ustalaniu SERP czyli organicznych wyników wyszukiwania.